ACTIVE_POINT


blok dostępny od wersji Simultus 5.0


 

Zastosowanie:

 

SIM

 

Opis skrótowy:

Blok funkcyjny służy do odczytania współrzędnych i orientacji aktywnego punktu z aktywnej tabeli dostępnej również w drzewku projektu. Więcej o tabelach czytaj tu...
Blok ACTIVE_POINT pokazuje, który punkt w tabeli jest obecnie wybrany i jakie ma współrzędne. Dzięki niemu możesz łatwo sprawdzić, gdzie znajduje się „aktywny” punkt robota lub maszyny – jego pozycję i orientację w przestrzeni. To przydatne narzędzie do podglądu i kontroli ruchu, szczególnie podczas nauki obsługi lub testowania programu.

wejścia (1 sztuk):

nr

typ

impuls

oznaczenie

uwagi

1 BOOL   global wejście zarezerwowane - nie używane

wyjścia (9 sztuk):

nr

typ

impuls

oznaczenie

uwagi

1 REAL   x [jedn. długości] nowa pozycja układu w osi X
2 REAL   y [jedn. długości] nowa pozycja układu w osi Y
3 REAL   z [jedn. długości] nowa pozycja układu w osi Z
4 REAL   a [rad] nowa orientacja układu wokół osi X (kąt Eulera)
5 REAL   b [rad] nowa orientacja układu wokół osi Y (kąt Eulera)
6 REAL   c [rad] nowa orientacja układu wokół osi Z (kąt Eulera)
7 INTEGER   tbl_no numer aktywnej tabeli
8 INTEGER   point_no numer aktywnego punktu
9 BOOL nie err błąd bloku funkcyjnego 1 = błąd


ustawienia: brak

opis działania:

Blok funkcyjny służy do odczytania współrzędnych i orientacji aktywnego punktu (point_no) z aktywnej tabeli (tbl_no) dostępnej również w drzewku projektu. Więcej o tabelach czytaj tu...

Wyjścia bloku można podłączyć bezpośrednio do bloku funkcyjnego 6DOF_AXIS w celu wyświetlenia układu współrzędnych w pozycji i orientacją zgodnej z aktywnym punktem:



Aktywny punkt to zaznaczony punkt w aktywnej tabeli. Może być to dowolny punkt z dowolej tabeli. Jednocześnie nie może być zaznaczonych więcej punktów niż jeden.

Aktywowanie tabeli w drzewku projektu prawym przyciskiem myszy:



Tabela aktywna jest zaznaczona zielonym znacznikiem:



Aktywny punkt jest zaznaczony zielonym znacznikiem w kolumnie 'Aktywny', w poniższym przypadku jest to punkt nr 3:



Punkt z wybranej tabeli można aktywować również wykorzystać funkcję skryptu LUA   SetActivePoint( Table_no, Point_no ) . Więcej funkcji do obsługi tabel znajdziesz tu    czytaj więcej...

 

Blok ACTIVE_POINT w Simultusie ma zastosowanie głównie do monitorowania i wizualizacji aktualnie aktywnego punktu w tabeli punktów. Nie wykonuje ruchu ani obliczeń, ale pełni funkcję informacyjną i pomocniczą w systemach sterowania ruchem 3D.

Oto typowe zastosowania:

1. Podgląd aktywnego punktu 2. Diagnostyka i wizualizacja 3. Integracja z logiką sterującą Podsumowanie

Blok ACTIVE_POINT jest „oknem podglądu” na aktywny punkt w systemie — użyteczny do wizualizacji, diagnostyki i synchronizacji ruchu 3D z logiką sterującą.
Służy do pobierania bieżącego stanu z aktywnej tabeli punktów.